Nieuw-Zeeland deel 2 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Rick en José - WaarBenJij.nu Nieuw-Zeeland deel 2 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Rick en José - WaarBenJij.nu

Nieuw-Zeeland deel 2

Door: José & Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick en José

19 Februari 2015 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Kia Ora - Goedendag!

In ons vorige blog hebben jullie kunnen lezen dat we naar Wellington zouden gaan.
We kwamen rond 9 uur 's avonds in Wellington aan en gelukkig stopte onze bus om de hoek van ons hostel. Omdat we laat aankwamen kregen we een 3 persoons kamer i.p.v een 8 persoons kamer, wat we natuurlijk niet erg vonden. Waar we verbleven is een hotel en hostel, wat vroeger alleen een hotel was. Dit konden we aan verschillende dingen herkennen: Er was een grote ruimte waar je kon relaxen en eten. Vanuit daar kon je naar de keuken, wat erg leuk was omdat ze hier van die keukendeuren hadden (ingang en uitgang). Ook de keuken zelf was een hotelkeuken en alle backpackers konden hun gekoelde producten in een inloopkoeling zetten. Erg handig dus!
Wellington is een gezellige en niet zo'n grote stad, wat ons een fijn gevoel gaf. We hadden dit niet verwacht, want een hoofdstad is normaal erg druk en groot.
In Wellington zijn we naar een gratis museum (Te Papa) gegaan, wat erg leuk en interessant was. Normaal zou je in Nederland entree voor zo'n museum moeten betalen. Dit was namelijk een erg groot museum van 6 etages wat over geschiedenis, aarde, aardbevingen, natuur, dieren, dinosaurussen, Maori stammen (eigenlijk vanalles wat) gaat. Ook in Wellington kon je verschillende dingen uit de film van the Lord of the Rings zien. In de gehele stad zijn namelijk alle gedragen pakken van de acteurs/actrices neer gezet. De pakken zijn verdeeld over verschillende hotels of restaurants. Deze zijn natuurlijk wel achter een glazen wand gezet. Het lijkt wel of heel Nieuw-Zeeland in de ban is van deze film. Verder zijn we nog naar avondmarkten geweest die alleen maar bestaan uit eten ;) Hier hadden we fried icecream gehad (gefrituurd ijs), erg lekker!

Na 3 nachten in Wellington zijn we met de Interislander naar het Noordereiland van Nieuw-Zeeland gegaan. Hier kwamen we aan in het kleine plaatsje genaamd: Picton. Dit is een havenstadje waar niet veel te doen is, maar wel mooi is. We verbleven 1 nacht in een soort hippiehostel, een kleurrijke hostel waar vanalles op de muren was geschilderd.

De dag erna zijn we met de Nakedbus (vraag me niet waarom deze naam, maar het is niet naakt, haha) naar Motueka gegaan. Onderweg konden we van de mooie omgeving genieten. Motueka is een plaatsje dat in het Abel Tasman National Park ligt. Je kunt hier verschillende wandelingen maken van 3 dagen of korter en je kunt dan op verschillende manier terug (per boot, per kajak of lopend). Wij hadden een cruise gedaan en een wandeling van 4 uur. Je wandelt door bossen waar je regelmatig uitzicht op het water en omgeving hebt. Tussendoor kun je uitrusten aan het strand en genieten van de mooie omgeving! Er blijken ook zeehonden te zijn, maar die hebben we helaas niet gezien.
Helaas moesten we een dag langer in Motueka blijven omdat de bus vol was geboekt naar onze volgende bestemming. Dus hadden we die dag maar uitgerust en de rest van onze reis in Nieuw-Zeeland geboekt. De tijd vliegt zo snel voorbij, dat we maar even hadden gekeken wat we nog allemaal wilden zien en doen.

Vanuit Motueka zijn we naar Franz Josef gegaan. Dit is een plaatsje in de buurt van het Nationaal park Westland en 2 gletsjers (Franz Josef en Fox) waar je wandelingen kunt maken. Tussendoor zijn we met de bus in Punakaiki gestopt. Hier konden we binnen 20 minuten de Pancake Rocks en Blowholes zien (dit zijn rotsen die eruit zien als pannenkoeken en gaten of gleuven waar water omhoog gespoten wordt). We waren heel blij dat we dit konden zien, want eigenlijk wilden we hier verblijven, alleen kon dit niet omdat we te weinig tijd ervoor hadden. Verder was deze busroute erg mooi omdat we een gedeelte van de Great Coast Road reden.
In Franz Josef zijn we 2 nachten verbleven. 1 dag zijn we naar de Franz Josef Gletsjer gelopen. De wandeling ernaar toe was al erg mooi, want onderweg kon je veel watervallen en flinke stukken ijs zien. Er vliegen daar veel helicopters omdat je op en door de gletsjer kan lopen. Dit hebben wij niet gedaan, want dat was een beetje te duur ;)

Vanuit Franz Josef zijn we naar Queenstown gegaan. Ook dit was een mooie route, waar we even bij een strand gestopt waren. Helaas zaten hier erg veel sandflies (hele kleine vliegjes die je prikken, het lijken net fruitvliegjes). Dit was niet zo fijn, want ze gingen allemaal op je zitten. Gelukkig waren we niet gestoken ;)
Onderweg zagen we nog grappige dingen, namelijk bh's aan een hek. In Australië en Nieuw-Zeeland hebben we regelmatig schoenen gezien die ze over een draad of hek hangen. Dit hadden ze dus met bh's gedaan (als een iemand zoiets doet, doet de rest dat ook). Verder reden we door mooie landschappen en de bergen leken net of ze getekend waren.
Eenmaal 's avonds in Queenstown aangekomen, moesten we nog een stuk lopen naar ons hostel. Dachten we er bijna te zijn, moesten we nog een heel stijl stuk omhoog lopen! (Denk aan een 30%stijle berg ofzo haha)Niet prettig met een backpack ;)
We waren net blij dat we er waren, bleek onze reservering niet te zijn gemaakt. En ook de accommodatie bleek volgeboekt te zijn op 1 privékamer na voor $85 per nacht, maar dat vonden we veel te duur. Ook heel Queenstown was volgeboekt, dus we wisten niet wat we moesten doen. We waren helemaal kapot en boos, omdat de werkneemster niet echt hulpvaardig was. Zij was klaar met werken en wilde naar huis. Dus toen is ze uiteindelijk gegaan omdat wij de kamer niet wilden. Uiteindelijk kwam er een vrouw aan die plotseling niet meer wilde overnachten. Dus vroegen wij wat voor kamer zij had en hoeveel zij ervoor betaald had. Zij had $100 per nacht betaalt en ze had een kamer met alles erop en eraan (woonkamertje,tv,keukentje,badkamer en 2 persoonsbed). Zij was allang blij dat wij haar kamer wilden en dat ze eventueel nog geld ervoor kreeg, want zij had alles vooruitbetaald en de receptie geeft dat geld niet meer terug. Dus hebben wij haar $100 voor 2 nachten gegeven! Haha dit kun je wel geluk bij een ongeluk noemen! Onze eigenlijke reservering was namelijk $118, dus waren we nog goedkoper uit. Ook de reservering van de 3e dag, die we los geboekt hadden, was mis gegaan. Ze hadden maar 1 bed geboekt op een slaapzaal, terwijl het er dus twee moesten zijn. Gelukkig kon er nog 1 bijgeboekt worden, die we lekker niet betaald hebben:)
Queenstown zelf is een mooi en gezellig plaatsje en ligt aan een groot meer waar je veel verschillende activiteiten kunt doen.
Vanuit Queenstown zijn we een dagtour naar Milford Sound gaan doen. Dit is een national park met allemaal fjorden (bergen). Eerst vertrokken we met de bus waar we onderweg op verschillende plaatsen zijn gestopt. Nieuw-Zeeland heeft trouwens niet veel wilde dieren maar we zagen onderweg wel super veel schapen en herten en roofvogels! De veel voorkomende wilde dieren zijn stouts (kleine fretjes) en possums (klimbuideldieren). Deze dieren hebben al 250 verschillende soorten vogels uitgeroeit door de vogels zelf of de eieren te eten. Erg jammer! Wat wel grappig was, is dat onze buschauffeur de stuntdubbel was van Boromir (Sean Bean) tijdens de Lord of the Rings film. Ook daar is een gedeelte van de film afgespeeld.
Milford Sound was erg verbazend wekkend met veel mooie bergen en watervallen onderweg in de bus en tijdens de bootcruise. Ook hadden we zeehonden tijden de bootcruise gezien! :)

De dag erna zijn we weer met de bus verder gegaan naar Wanaka. Dit is een klein plaatsje met een groot meer waar je even tot rust te komen. Dit was net het geen wat we nodig hadden!
Hierna zijn we naar Christchurch gegaan. Onderweg in de bus zagen we Mount Cook (hoogste berg van Nieuw-Zeeland) en zijn we nog bij Lake Tekapo gestopt. Ook hier waren we blij mee, want dit wilden we eigenlijk ook zien maar konden we niet verblijven. Lake Tekapo is een heel helder blauw meer, erg mooi dus!

Na een lange rit kwamen we aan in Christchurch. Christchurch is de grootste stad van het zuidereiland en is in 2010 en 2011 enorm getroffen door aardbevingen. Dit kun je nog erg goed zien, veel oude gebouwen zijn kapot of ingestort en in het centrum zijn ze nog volop bezig om gebouwen op te knappen of opnieuw te bouwen. Wanneer je door het centrum loopt, heb je niet het idee dat dit het centrum is. Ze hadden op een plek in het centrum 185 witte stoelen (white chairs) neergezet als herdenking aan alle doden van deze rampen. De stad heeft een erg groot Ghost-Town gehalte, wat erg indrukwekkend, maar vooral zielig is. Het geeft je wel een akelig gevoel, als je er rond loopt.
Omdat Christchurch een nacht helemaal volgeboekt was, moesten we naar een ander dorpje genaamd Geraldine. Hier verbleven we een nacht in een cabin op een camping om nog even tot rust te komen voor ons vertrek terug naar Australië. Geraldine is een klein dorpje met een paar winkeltjes met delicatessen, leuk om gezien te hebben.

Helaas zijn onze 5 weken in Nieuw-Zeeland voorbij! Het was een geweldig mooie reis met veel uitdagingen, wandelingen, snurkende mensen om ons heen en mooie omgevingen wat ons elke keer weer deed verbazen! Foto's volgen nog en anders staan er al wat foto's op facebook ;-)

E noho ra - Tot ziens Nieuw-Zeeland!

• 19 Februari 2015 - 18:36

Paul En Lieke:

Prachtig toch al die belevenissen. Weer een hoofdstuk aan jullie prachtig avontuur toegevoegd.
    We lezen ze met veel plezier en proberen een voorstelling te krijgen hoe het daar is en wat jullie zoal meemaken.
    Geniet van al die belevenissen en we zijn benieuwd naar jullie nieuwe verhalen.
    Veel plezier en blijf gezond.
    Gr Paul en Lieke

• 25 Februari 2015 - 09:03

Elly:

Ha Rick en José, dit wordt de 3e poging om te reageren. Mijn berichten werden steeds niet verzonden. Wat hebben jullie 5 geweldige weken gehad in New Zeeland. Ze lijken wel snel te zijn gegaan. Geniet nog van jullie verdere verblijf daarginds. Rick proficiat met je verjaardag, wij hopen dat je er daar ook n fijne dag van hebt gemaakt. Groetjes Mart En Elly