Bali! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Rick en José - WaarBenJij.nu Bali! - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Rick en José - WaarBenJij.nu

Bali!

Door: José

Blijf op de hoogte en volg Rick en José

25 April 2015 | Indonesië, Kuta

Hoi allemaal,

Eind maart moesten we helaas afscheid nemen van de familie van Rick en Australië, omdat we de laatste 16 dagen van onze reis in Bali wilden doorbrengen. Het gaf ons een dubbel gevoel, want waarschijnlijk komen we nooit meer terug in Australië en we hadden er natuurlijk veel tijd doorgebracht en veel meegemaakt. Het was toch een soort van 2e thuis geworden. Van de andere kant gaf het ons een fijn gevoel omdat het niet lang meer zou duren tot we weer in Nederland zouden zijn en iedereen weer konden zien!

Eenmaal aangekomen in Denpasar (hoofdstad van Bali), werden we opgehaald door werknemers van het hotel. Toen we in de auto zaten hadden we al meteen door dat de rijstijl in Indonesie niet zo veilig is. De wegen zijn ontzettend smal en iedereen rijd maar gewoon op hun eigen manier. Er rijden ontzettend veel brommers/scooters die zelfs auto's van alle kanten inhalen. Ook hadden we niet het idee dat we in een stad waren. Je hebt daar geen hoge gebouwen, maar allemaal eettentjes en winkeltjes langs de kant van de weg. Het hotel gaf ons wel een gezellig en knus gevoel met niet heel veel hotelkamers.

Tijdens onze eerste dag hadden we rustig aan gedaan en zijn we het centrum van Kuta gaan verkennen. Kuta is een toeristisch plaatsje met veel winkels en restaurants. Wat erg fijn was, is dat we elke dag een transfer van het hotel naar het centrum kon vragen. We konden ook zelf naar het centrum en terug naar het hotel lopen, wat we erg veel hebben gedaan. Het enige nadeel is, dat ze Bali geen stoep kennen, dus je loopt gewoon aan de zijkant van de weg. Verder hebben we in Bali veel gerelaxed omdat we na het backpacken daar wel aan toe waren ;) We hebben heerlijk bij een zwembad aan het strand gelegen en we hebben dagtrips gedaan om Bali te verkennen. In het centrum kon je bij verschillende kantoortjes een dagtrip boeken. En het leuke is, dat het helemaal niet duur is en dat je dan nog af kunt dingen. Een dagtrip koste voor ons ongeveer 35 euro voor 2 personen en dan heb je de hele dag een auto met een chauffeur en benzine inbegrepen.

Tijdens onze dagtrips hebben we een Barong dance gezien, wat erg apart was om te zien. Barong dance is een Balinese dans die gebaseerd is op het goede en het kwade. De dans wordt uitgevoerd door de leeuw-draak Barong en Rangda de heks. Verder zijn we gaan kijken naar houtsnijwerk en een weverij, wat de mensen daar dus nog allemaal met de hand doen. In Ubud zijn we naar een monkeyforrest geweest, waar er ontzettend veel apen rondlopen. Ook hebben we gebieden met rijstvelden gezien en zijn we naar een koffie plantage geweest. Hier laten ze verschillende planten zien en geven ze uitleg over de vruchten en planten die daar groeien. Daarna kregen we een proeverij van verschillende soorten koffie en thee. Dit was erg leuk en interessant. Ook zijn we naar de Kintamani volcano geweest, waar je een mooi uitzicht hebt op een meer en een vulkaan. Bali staat ook bekend om zijn tempels, wat we natuurlijk niet hebben overgeslagen. We hebben verschillende tempels gezien:
Tanah Lot, een tempel op de zee die we bij zonsondergang hebben gezien. Alleen was het erg bewolkt, wat erg jammer was.
Ulundana lake tempel, een tempel die verspreid is op verschillende eilandjes in een meer.
Taman Ayun, the Royal Family Temple.
Tirta Empul Temple, deze tempel is bekend vanwege haar heilig water dat uit een nabijgelegen bron komt en dat gebruikt wordt voor reinigingsrituelen.

We wilden ook nog erg graag iets met olifanten doen. We wisten dat je in Bali op een olifant kon zitten, maar we vonden dat best duur en we wisten niet of dat de moeite waard zou zijn. Dus hadden we ervoor gekozen om alleen foto's te maken en met de olifant te knuffelen. Toen we eenmaal in het park waren, vroeg een medewerker waarom we niet op een olifant wilden zitten. Dus wij zeiden dat we dat duur vonden. Ineens vroegen ze of wij erop wilden zitten, waarbij ze lieten zien dat we op de nek mochten zitten. Dit was heel bijzonder, want normaal zit je samen op een bankje op de rug van de olifant. Erg leuk dat we dat mee konden maken!

Verder heeft José haar vakantie natuurlijk goed afgesloten met een massagepakket. In het pakket zat een balinese massage, creambath (hoofd en haren), pedicure en manicure voor maar ongeveer 20 euro! Als je in Bali bent, moet je dit zeker niet overslaan! ;)
Ook kun je daar goed eten wat natuurlijk helemaal niet duur is. We hadden een restaurant ontdekt, namelijk de Sky Garden in Kuta. Hier krijg je een uitgebreid barbeque buffet met 1 uur gratis bier voor ongeveer 4 euro. Dit is wel even wat anders dan de prijzen in Australie :)

Nog een paar leuke weetjes over Bali:
Er rijden ontzettend veel taxi's die continue toeteren omdat ze denken dat je een taxi wil.
Je wordt de hele dag aangesproken met: Yes, massage? Yes taxi? Yes transport?
Er zijn ontzettend veel massagesalons, wat gewoon veel goedkoper is dan in Nederland. Er zit alleen veel verschil in de salons, ze zijn niet allemaal even goed en professioneel.
Je kunt er goed winkelen en souvenirs kopen, alleen zijn alle winkeltjes hetzelfde.
Wat ons ook opviel is dat er veel zwerfhonden rondlopen. De meeste honden zien er heel gezond uit en sommige dragen een halsband.
De automobilisten en scooters toeteren ontzettend veel om ander verkeer te waarschuwen, nou dat is wel nodig met zo'n rijgedrag!

Na onze fijne 16 dagen moesten we helaas weer vertrekken om onze laatste vliegreizen naar Nederland te nemen.

Tags: Kuta, Ubud